Joint Corridors
Off-Road

2021-2023

5 jaar, nu en straks

Jeroen Bolt neemt ons mee op een reis door de afgelopen vijf jaar van Joint Corridors Off Road en werpt hij een blik op de toekomst van dit dynamische initiatief. Hij begint met het benadrukken van het belang van regionale betrokkenheid en de evolutie van het denken over modal shift en ladingbundeling. Vervolgens deelt hij inzichten over de groei van een samenhangend ecosysteem en de cruciale rol van bedrijven in het succes van het programma. Bolt belicht uitdagingen zoals de impact van Covid, supply chain verstoringen en de omkering van de modal shift.

Daarnaast onthult hij de toekomstplannen van Joint Corridors Off Road, inclusief internationale samenwerking en digitale innovaties. Dit Voorwoord biedt een boeiende kijk op de koers die dit initiatief zal blijven volgen om te blijven bijdragen aan mobiliteit, energietransitie en CO2-doelstellingen, zowel in Nederland als daarbuiten.

5 jaar, nu en straks

Jeroen Bolt neemt ons mee op een reis door de afgelopen vijf jaar van Joint Corridors Off Road en werpt hij een blik op de toekomst van dit dynamische initiatief. Hij begint met het benadrukken van het belang van regionale betrokkenheid en de evolutie van het denken over modal shift en ladingbundeling. Vervolgens deelt hij inzichten over de groei van een samenhangend ecosysteem en de cruciale rol van bedrijven in het succes van het programma. Bolt belicht uitdagingen zoals de impact van Covid, supply chain verstoringen en de omkering van de modal shift. Daarnaast onthult hij de toekomstplannen van Joint Corridors Off Road, inclusief internationale samenwerking en digitale innovaties. Dit Voorwoord biedt een boeiende kijk op de koers die dit initiatief zal blijven volgen om te blijven bijdragen aan mobiliteit, energietransitie en CO2-doelstellingen, zowel in Nederland als daarbuiten.

44

Joint Corridors

44

Joint Corridors

44

Joint Corridors

44 JOINT CORRIDORS
WERELDWIJD

De resultaten spreken voor zich en laten zien dat ook multimodaal op de korte afstand loont.

-Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Greenport
Evofenedex
BvB
Railcargo
Lean&Grean
Routescanner
Greening Corridors
Hogeschool Rotterdam
Hogeschool van Amsterdam
Windesheim
BUAS
HZ University
Hogeschool Utrecht
Fontys
Hogeschool van Arnhem Nijmegen

De resultaten spreken voor zich en laten zien dat ook multimodaal op de korte afstand loont.

- Ton Neumann, Programma manager Logistiek at Provincie Limburg
Geodis
Schavemaker
Fumico
BVB
Evofenedex
Railcargo

Succesverhalen

JP Vis heeft met succes de overstap gemaakt naar de Malmo Shuttle, een duurzaam en kosteneffectief alternatief voor wegtransport. De beslissing werd ingegeven door de wens om CO₂-uitstoot te verminderen en chauffeurstekorten aan te pakken. Ondanks enkele uitdagingen, zoals de noodzaak van nieuwe trailers, heeft de overstap geleid tot aanzienlijke voordelen, waaronder verminderde uitstoot, lagere transportkosten en arbeidsbesparingen. René adviseert andere bedrijven om treintransport te overwegen, vooral als tijdsdruk geen cruciale factor is, en benadrukt het belang van samenwerking en een positieve mindset in duurzaam transport.

― René Du Parand (JP. Vis & zn.)

Vonk en Co, gevestigd in Tiel, is een internationaal distributiebedrijf dat oorspronkelijk gespecialiseerd was in groot witgoed in Nederland en zich nu ook bezighoudt met klein huishoudelijke apparatuur. Ze beheren magazijnen in Tiel en Lienden en verzorgen de aanvoer van goederen van over zee en over land. Het bedrijf is overgestapt op watertransport vanuit de haven van Rotterdam, wat kostenbesparingen en milieuvriendelijkheid oplevert. Stephan Vonk, CEO, benadrukt het belang van controle over containerstatus en pleit voor meer flexibiliteit in leveringen voor efficiëntie en een beter milieu.

― Stephan Vonk (Vonk & Co)

Outokumpu in Terneuzen, een toonaangevend roestvast staalbedrijf, heeft gekozen voor duurzaam transport via binnenvaart om hun CO₂-voetafdruk te verminderen. Deze beslissing biedt tevens oplossingen voor verkeerscongestie naar Antwerpen. Samenwerking met 3MCT optimaliseert hun logistieke processen en zorgt voor efficiënt transport.

― Werner de Rijcke (Outokumpu )

Succesverhalen

Vonk en Co, gevestigd in Tiel, is een internationaal distributiebedrijf dat oorspronkelijk gespecialiseerd was in groot witgoed in Nederland en zich nu ook bezighoudt met klein huishoudelijke apparatuur. Ze beheren magazijnen in Tiel en Lienden en verzorgen de aanvoer van goederen van over zee en over land. Het bedrijf is overgestapt op watertransport vanuit de haven van Rotterdam, wat kostenbesparingen en milieuvriendelijkheid oplevert. Stephan Vonk, CEO, benadrukt het belang van controle over containerstatus en pleit voor meer flexibiliteit in leveringen voor efficiëntie en een beter milieu.

― Stephan Vonk (Vonk & Co)

JP Vis heeft met succes de overstap gemaakt naar de Malmo Shuttle, een duurzaam en kosteneffectief alternatief voor wegtransport. De beslissing werd ingegeven door de wens om CO₂-uitstoot te verminderen en chauffeurstekorten aan te pakken. Ondanks enkele uitdagingen, zoals de noodzaak van nieuwe trailers, heeft de overstap geleid tot aanzienlijke voordelen, waaronder verminderde uitstoot, lagere transportkosten en arbeidsbesparingen. René adviseert andere bedrijven om treintransport te overwegen, vooral als tijdsdruk geen cruciale factor is, en benadrukt het belang van samenwerking en een positieve mindset in duurzaam transport.

― René Du Parand (JP. Vis & zn.)

Outokumpu in Terneuzen, een toonaangevend roestvast staalbedrijf, heeft gekozen voor duurzaam transport via binnenvaart om hun CO₂-voetafdruk te verminderen. Deze beslissing biedt tevens oplossingen voor verkeerscongestie naar Antwerpen. Samenwerking met 3MCT optimaliseert hun logistieke processen en zorgt voor efficiënt transport.

― Werner de Rijcke (Outokumpu )

Voorbeelden

Statuas constantii deiectas super adimenda vita praefecto conveniet securius cogitari. constituendi autem sunt qui sint in amicitia fines et quasi termini diligendi. de quibus tres video sententias ferri, quarum nullam probo, unam, ut eodem modo erga amicum adfecti simus, quo erga nosmet ipsos, alteram, ut nostra in amicos benevolentia illorum erga nos benevolentiae pariter aequaliterque respondeat, tertiam, ut, quanti quisque se ipse facit, tanti fiat ab amicis. eodem tempore etiam hymetii praeclarae indolis viri negotium est actitatum, cuius hunc novimus esse textum. cum africam pro. Indigna praefecti custodiam protectoribus mandaverat fidis. quo conperto montius tunc quaestor acer quidem sed ad lenitatem propensior, consulens in commune advocatos palatinarum primos scholarum adlocutus est mollius docens nec decere haec fieri nec prodesse addensque vocis obiurgatorio sonu quod si id placeret, post statuas constantii deiectas super adimenda vita praefecto conveniet securius cogitari. constituendi autem sunt qui sint in amicitia fines et quasi termini diligendi. de quibus tres video sententias ferri, quarum nullam probo, unam, ut eodem modo erga amicum adfecti simus, quo erga nosmet ipsos, alteram, ut nostra in amicos 

Zeeland: Schelde Barge

atrocium criminum ponderibus

Isovlas

atrocium criminum ponderibus

Schelde Barge

atrocium criminum ponderibus

44 Joint Corridors

3.100.000
TUE transport Capaciteit

874K
ton CO2 bespaard

1.500.000
Vrachtwagen Ritten Bespaard

407.000.000
Wegkilometers Bespaard

438
Aankomsten/ vertrekken pw

Mindshift & Matchmaking

Zeeland: Schelde Barge

atrocium criminum ponderibus

Zeeland: Schelde Barge

atrocium criminum ponderibus

Zeeland: Schelde Barge

atrocium criminum ponderibus

De resultaten spreken voor zich en laten zien dat ook multimodaal op de korte afstand loont.

-Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat

Iets met drempels

Statuas constantii deiectas super adimenda vita praefecto conveniet securius cogitari. constituendi autem sunt qui sint in amicitia fines et quasi termini diligendi. de quibus tres video sententias ferri, quarum nullam probo, unam, ut eodem modo erga amicum adfecti simus, quo erga nosmet ipsos, alteram, ut nostra in amicos benevolentia illorum erga nos benevolentiae pariter aequaliterque respondeat, tertiam, ut, quanti quisque se ipse facit, tanti fiat ab amicis. eodem tempore etiam hymetii praeclarae indolis viri negotium est actitatum, cuius hunc novimus esse textum. cum africam pro. Indigna praefecti custodiam protectoribus mandaverat fidis. quo conperto montius tunc quaestor acer quidem sed ad lenitatem propensior, consulens in commune advocatos palatinarum primos scholarum adlocutus est mollius docens nec decere haec fieri nec prodesse addensque vocis obiurgatorio sonu quod si id placeret, post statuas constantii deiectas super adimenda vita praefecto conveniet securius cogitari. constituendi autem sunt qui sint in amicitia fines et quasi termini diligendi. de quibus tres video sententias ferri, quarum nullam probo, unam, ut eodem modo erga amicum adfecti simus, quo erga nosmet ipsos, alteram, ut nostra in amicos 

Rob van Ruiten, project manager Greenports Nederland

“Vanuit productie en export zijn bedrijven te klein om voldoende vrachtgaranties af te kunnen geven voor logistiek dienstverleners. Combinatie van meerdere partijen en het stroomlijnen van hun verzendpatronen is nodig. Bovendien is er samenwerking in de keten nodig voor concurrerende doorlooptijden ten opzichte van wegtransport. Dat vraagt om een gedragen en goed schakelend proces van leverancier, transporteur, exporteur, logistiek dienstverlener en eindklant.
Als Greenports is het onze rol het bij elkaar brengen en verzamelen van partijen in het netwerk gericht op ondernemers. JCOR biedt ons netwerkmogelijkheden in modal shift en corridors. Wij hebben geen capaciteit om met vragen en kansen uit de markt zelf aan de slag te gaan, dus die verwijzen we door naar JCOR.


We zien dat de keten de modal shift wil, maar vaak nog de nodige hobbels moeten nemen. Er zijn voldoende bedrijven die het belang van de shift zien en er mee aan de slag willen. Hierbij wegen ze echter de houding van hun eindklanten wel mee. Dan moeten ze ook. De kentering is gaande, we moeten daarom blijven zorgen voor initiatieven waar bedrijven op aan kunnen sluiten en voor stimulering van de retail in Europa. Daarom moeten we dit ook grensoverschrijdend gaan organiseren. Nederland is te klein.”

Mark van Geest, ledenadviseur evofenedex

“Door samenwerking benutten we elkaars kennis en netwerk om meer bedrijven mee te krijgen naar een modal shift. Joint Corridors en evofenedex hebben beide een andere aanpak. Joint Corridors focust zich op het opzetten en vullen van bepaalde corridors. evofenedex volgt de lijn van een één-op-één aanpak om bij individuele verladers te bekijken waar de mogelijkheden liggen voor een modal shift. De verschillende aanpakken versterken elkaar. Het netwerk van robuuste corridors wat is opgezet door Joint Corridors, maakt het makkelijker om bedrijven te overtuigen een andere modaliteit te kiezen. evofenedex en Joint Corridors versterken elkaars activiteiten ook door regelmatig samen op te trekken bij het verzorgen van presentaties tijdens bijeenkomsten.

De afgelopen jaren is binnen Nederland het aantal inlandterminals met betrouwbare en regelmatige binnenvaart- en spoorverbindingen naar de mainports (Rotterdam, Antwerpen) toegenomen. Het verbeterde aanbod is tot stand gekomen door enerzijds het corridor-denken en anderzijds door het stimuleren van het gebruik van andere modaliteiten door organisaties zoals evofenedex. Als vereniging met in de achterban veel verladers spelen wij een belangrijke rol bij het overtuigen van bedrijven dat andere modaliteiten zoals binnenvaart en spoor serieuze alternatieve zijn voor wegvervoer. Daarnaast helpen wij deze bedrijven op weg door middel van onze kennis op het gebied van modal shift.”

Caroline Koiter, directeur Railcargo

“Voorafgaand aan de modal shift is een mental shift nodig. Het helpt als bedrijven via verschillende kanalen, met verschillende invalshoeken, worden benaderd om de mogelijkheden van barge of rail te bekijken. Bedrijven dienen in deze uitdagende tijden de beste keuze te maken en kunnen zich niet langer veroorloven om voor slechts één modaliteit te kiezen.

Rail Cargo information Netherlands richt zich op promotie en voorlichting over het spoorgoederenvervoer. Daarbij proberen we vragen vanuit de markt zo goed en snel mogelijk te koppelen aan onze deelnemers. Via het Joint Corridors Off Road programma zijn we in contact gekomen met studenten, door het geven van masterclasses, en met ondernemers via diverse regionale bijeenkomsten. Onze activiteiten liggen in elkaars verlengde en versterken elkaar.

In deze disruptieve tijd is samenwerking extra van belang. Zoals best practices benadrukken en positief nieuws brengen om aan te tonen dat er altijd nieuwe kansen zijn. De railsector heeft laten zien veerkachtig en flexibel te zijn. Daar mogen we zeker trots op zijn. Maar uitdagingen blijven er, zoals de kostenstijgingen die railtransport duurder maken. We zien helaas dat bedrijven ook weer een reverse modal shift maken. Daarnaast zijn het maatschappelijk sentiment en het politieke landschap de laatste jaren in Nederland behoorlijk veranderd.

Joint Corridors Off Road beoogt nieuwe en bestaande corridors robuuster, duurzamer en schaalbaarder te maken. Dat is ons inziens een goede manier om corridors weerbaar te maken voor de toekomst én zo leverzekerheid te kunnen garanderen.”

Dirk van der Lee, Program Director Lean & Green

“In de transitie naar een duurzame economie en duurzame logistiek is samenwerking essentieel. Grote veranderingen vragen niet alleen om technologische innovatie maar ook om sociale innovatie. Samenwerken in het verduurzamen en optimaliseren van transport valt daar ook onder. Daar waar sommige oplossingen in de huidige transitie nog op zich laten wachten, valt model shift onder het kopje “nu doen wat nu kan!” Het vertrouwen dat je met elkaar opbouwt door de samenwerking in multimodaal transport geeft je dan ook een voorsprong in de komende jaren.

De transitie naar duurzame logistiek is er een van meerdere sporen. Naast de elektrificatie en alternatieve brandstoffen ook vooral samen versnellen in het optimaliseren en reduceren waar dat kan. Joint Corridors Off Road is een uitstekend voorbeeld van samenwerken, optimaliseren en reduceren van uitstoot. Via het Lean & Green programma kunnen de bedrijven vervolgens erkenning krijgen voor de behaalde CO2-reductie.

Externe factoren hebben een verhoudingsgewijs sterke invloed op multimodaal transport. Toch hebben we vanuit beide programma’s steeds de meerwaarde van multimodaal benadrukt. Het programma Joint Corridors Off Road heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan solide samenwerkingen die zorgen voor continuïteit op de corridors. Daarmee is de aantrekkelijkheid van multimodaal transport als geheel verbeterd.”

Isa Obdeijn, business manager Routescanner

Om modal shift en klimaatdoelstellingen te bereiken, is samenwerken van wezenlijk belang. Lege kilometers minimaliseren, gaat sneller wanneer partijen hun krachten bundelen.

Routescanner fungeert als een platform voor het eenvoudig plannen en verkennen van containerroutes. Het brengt wereldwijde informatie samen in één betrouwbare centrale databron, waar vervoerders, operators, havens en terminals meer inzicht krijgen in beschikbare opties. Vergelijkbaar met het gebruik van Google Maps voor containertransport.
Zowel Routescanner als Joint Corridors bieden op een transparante wijze inzicht in de mogelijkheden voor goederenvervoer. Joint Corridors werkt nauw samen met verschillende partijen om bestaande en nieuwe corridors te promoten, terwijl Routescanner, met een geïntegreerde koppeling naar Joint Corridors, gedetailleerde informatie verschaft over vaarroutes, afgelegde kilometers, CO2-uitstoot en verwachte aankomst- en vertrektijden.

Duurzaamheid heeft in het multimodale landschap een steeds prominentere rol aangenomen. Routescanner presenteert alle beschikbare transportopties in één overzicht, zodat gebruikers kunnen kiezen voor de meest duurzame route. Naast de milieuaspecten hebben disrupties zoals de oorlog tussen Oekraïne en Rusland, de COVID-19-pandemie en het Suezkanaalincident, geleid tot verstoringen in logistieke processen. Dan is transparantie en inzicht in alternatieve mogelijkheden van cruciaal belang. In dit opzicht bieden Routescanner en Joint Corridors ondersteuning. Joint Corridors identificeert beschikbare corridors, terwijl Routescanner gedetailleerde informatie biedt over de specifieke route, de afstand, de CO2-uitstoot en de verwachte aankomst- en vertrektijden. Hierdoor dragen wij samen bij aan het bevorderen van duurzaam goederenvervoer en het omgaan met verstoringen in de logistieke keten.

Ron van Duin, Leading Lector Greening Corridors

Om maximaal gebruik te kunnen maken van alle modaliteiten is het belangrijk dat informatie zoals beschikbare capaciteit en aankomsttijden onderling worden uitgewisseld tussen de verschillende partijen. Deze transparantie is noodzakelijk om de toegang naar water en spoor meer te kunnen benutten.

In Greening Corridors is één van de thema gebieden het beter benutten van alle modaliteiten. Met de samenwerking in het Joint Corridor Off Road programma kunnen we met onze studenten, de zogenoemde off-road runners, voor bedrijven onderzoeken of het interessant is om gebruik te maken van een nabijgelegen terminal. Door Greening Corridors is het mogelijk dat we landelijk veel hogescholen laten aanhaken, waardoor we een landelijke dekking hebben gerealiseerd. We zijn nu ook bezig om volgend jaar de Hogeschool van Antwerpen als onderzoekschool met hun studenten te laten meedraaien in het programma. We organiseren samen met Joint Corridors ook online masterclasses voor de participerende studenten en bedrijven.

Dat de modal split gelijk is gebleven moet positief worden opgevat, want er is wel degelijk sprake van groei geweest in het totale vervoersvolume. Joint Corridors zorgt via hun kennisevents dat bedrijven laagdrempelig kennis kunnen verwerven over het inzetten van intermodaal vervoer. En met de inzet van off-road runners om inzichtelijk te maken wat dit betekent voor een bedrijf. Daarnaast wordt op corridor niveau gemonitord hoe de prestaties van het intermodale vervoer zich de afgelopen jaren zijn ontwikkeld. Naast een kleine groei van het multimodale vervoer, is het vooral de bekendheid met het intermodale vervoer de belangrijkste bijdrage geweest. Op de lange termijn kan dit een positief effect hebben.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Titel

Al toen ik in 2013 werkte voor het programma Impuls Dynamische Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV) merkte ik al hoe belangrijk het is om de regio’s er meer bij te betrekken. Bij Topsector 1 tekenden Zeeland en Brabant als eersten om in een project de mogelijkheden te verkennen voor modal shift en het bundelen van lading. De lessen die daar zijn geleerd zijn verwerkt in Lean and Green barge. Er kwam een paradigma shift op gang. Het ging niet langer alleen over het optimaliseren van lanes maar ook om de rest van de transportvraag. Modal shift moet schaalbaar zijn om een vervoerder ermee zijn brood te laten verdienen. Toen werd duidelijk: we moeten met de verladers aan de slag. Alles wat we doen moet aansluiten bij hun werkwijze en belevingswereld. Vijf jaar geleden toen Joint Corridors Off Road begon tot aan nu zie je dat we de gedachte van het creëren van een ecosysteem steeds verder zijn gaan omarmen. Alle provincies, met een eigen karakter en kleur, zijn erbij betrokken. Daarvoor was een gefragmenteerd landschap. We zijn de regionale verschillen en de bestaande verbindingen gaan omarmen. We zijn de afgelopen vijf jaar als gezamenlijk netwerk aan de slag gegaan en hierin enorm gegroeid. Maar alles staat of valt bij deelname van bedrijven. Zonder bedrijven heeft het programma geen meerwaarde. Achter elke corridor zit dan ook weer een ander verhaal. Onze toegevoegde waarde is dat wij bedrijven helpen met wat er nog meer te halen is, we nemen de drempels weg. Samen maken we meer impact en genereren we meer publiciteit. Covid, supply chain disruptie, reverse modal shift. We hebben er de afgelopen vijf jaar allemaal mee te maken gehad. Er is geen nul meting, maar we zijn blijven werken vanuit de gemeenschappelijke waarde en richten ons op acties om drempels weg te nemen en steeds meer bedrijven te bereiken. Ik verwacht dat de modal shift verder zal toenemen en versnellen. Wij faciliteren alleen maar,  het zijn de bedrijven die het moeten doen.