JP Vis innoveert met overstap naar nieuwe transportroute: de Malmo Shuttle

Een duurzaam alternatief voor transport over de weg, maar dan voordeliger

Als transportbedrijf, onderdeel van Hartman transportgroep en groepslid van Hartman Intermodal, is het doel om efficiëntie te verhogen altijd in het vizier. Terwijl transport over de weg tot steeds meer problemen leidt, stapte René du Parand met JP Vis over naar een duurzame oplossing, die ook nog eens financieel voordeliger blijkt: de Malmo Shuttle.

Voorheen liepen complete transportroutes allemaal over de weg. Dat is niet de meest duurzame keuze, en het zorgt ook voor steeds meer problemen. René Du Parand vertelt verder: “de groeiende chauffeurstekorten vormen een groot probleem, maar nog belangrijker: we willen werken aan CO₂-uitstoot. Die moet omlaag”. Duurzamere oplossingen zoeken leeft niet alleen bij JP Vis. “Klanten en eindgebruikers vragen ook naar verduurzaming. Milieuvriendelijke opties hebben duidelijk de voorkeur”.

Van de weg naar het spoor

De Malmo Shuttle, een transportroute met de trein, bleek een uitkomst. Maar ondanks alle voordelen, was de keuze om over te stappen niet simpel. René legt uit waarom: “Ons werk is groupage vervoer, wat zich kenmerkt door kleine zendingen met hoge tijdsdruk. De trein, langzamer dan de vrachtwagen, is vaak niet geschikt. Ten slotte was er ook een financiële investering nodig, want er moesten nieuwe, compatibele trailers komen”.

“De resultaten zijn die investering echter meer dan waard geweest”, vervolgt René. Hij somt alle voordelen nog eens op. “Onze CO₂-uitstoot is flink gereduceerd, we kunnen transport goedkoper aanbieden, we sparen arbeidskracht uit … en het chauffeurstekort? Die problemen hebben we aanzienlijk terug kunnen dringen”.

De toekomst van duurzaam transport

René deelt dan ook het advies om gebruik te maken van transport met de trein. “Vooral als je geen last hebt van tijdsdruk, is het een geweldige uitkomst”. Voor wie nog twijfelt, heeft René de boodschap: “breng je hele supply chain op de hoogte en werk samen. Dan kun je volop gebruik maken van de voordelen van de trein. Denk in mogelijkheden, niet in problemen”, zegt René stellig. Een wijs advies, waar JP Vis nog lang de vruchten van plukt.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Titel

Al toen ik in 2013 werkte voor het programma Impuls Dynamische Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV) merkte ik al hoe belangrijk het is om de regio’s er meer bij te betrekken. Bij Topsector 1 tekenden Zeeland en Brabant als eersten om in een project de mogelijkheden te verkennen voor modal shift en het bundelen van lading. De lessen die daar zijn geleerd zijn verwerkt in Lean and Green barge. Er kwam een paradigma shift op gang. Het ging niet langer alleen over het optimaliseren van lanes maar ook om de rest van de transportvraag. Modal shift moet schaalbaar zijn om een vervoerder ermee zijn brood te laten verdienen. Toen werd duidelijk: we moeten met de verladers aan de slag. Alles wat we doen moet aansluiten bij hun werkwijze en belevingswereld. Vijf jaar geleden toen Joint Corridors Off Road begon tot aan nu zie je dat we de gedachte van het creëren van een ecosysteem steeds verder zijn gaan omarmen. Alle provincies, met een eigen karakter en kleur, zijn erbij betrokken. Daarvoor was een gefragmenteerd landschap. We zijn de regionale verschillen en de bestaande verbindingen gaan omarmen. We zijn de afgelopen vijf jaar als gezamenlijk netwerk aan de slag gegaan en hierin enorm gegroeid. Maar alles staat of valt bij deelname van bedrijven. Zonder bedrijven heeft het programma geen meerwaarde. Achter elke corridor zit dan ook weer een ander verhaal. Onze toegevoegde waarde is dat wij bedrijven helpen met wat er nog meer te halen is, we nemen de drempels weg. Samen maken we meer impact en genereren we meer publiciteit. Covid, supply chain disruptie, reverse modal shift. We hebben er de afgelopen vijf jaar allemaal mee te maken gehad. Er is geen nul meting, maar we zijn blijven werken vanuit de gemeenschappelijke waarde en richten ons op acties om drempels weg te nemen en steeds meer bedrijven te bereiken. Ik verwacht dat de modal shift verder zal toenemen en versnellen. Wij faciliteren alleen maar,  het zijn de bedrijven die het moeten doen.