Roestvast staal zonder compromissen

Outokumpu is een wereldwijd toonaangevend bedrijf in roestvast staal en heeft ook een vestiging in Terneuzen, Zeeland. Met de expertise en innovatieve oplossingen leveren ze hoogwaardige roestvast stalen producten aan diverse industrieën. De vestiging in Terneuzen speelt een belangrijke rol in de productie van staalproducten en wegens de gunstige ligging vooral bij de distributie van staalproducten in de regio.

Leuk om te weten dat bij de keuze van een nieuwe vestiging de kustlijn van Polen tot Duinkerke is onderzocht en dat toch heel bewust is gekozen voor Terneuzen. Locatie Terneuzen is een relatief kleine vestiging, maar wel hoge volumes. Door middel van zes lijnschepen worden zij beleverd vanuit het moederbedrijf in Finland met RVS-rollen. In Terneuzen zijn er productiemogelijkheden om de rollen op maat te knippen of te snijden naar de wens van de klant (kleinere rollen of platen). Vervolgens wordt het materiaal verpakt en naar de klant gestuurd. Met onder andere eigen spoorfaciliteiten is Terneuzen uitgegroeid tot een grote logistieke hub voor Outokumpu.

Streven naar een lagere Co2-footprint

“Outokumpu’s inzet voor duurzaamheid strekt zich daarom ook uit tot het transportgedeelte van onze activiteiten” vertelt Werner de Rijcke. “Door te kiezen voor binnenvaart als transportmethode voor onze producten maken we een logische keuze. Onze koolstofvoetafdruk is al 70% lager dan het wereldwijde sectorgemiddelde, en we blijven streven naar verdere vermindering van CO2-uitstoot.”

Efficiëntie en oplossingen voor congestie

Naast het kiezen voor binnenvaart als duurzame optie, biedt de keuze voor binnenvaart ook een oplossing voor de vertragingen en de verkeerscongestie richting Antwerpen. Outokumpu werkte al langer samen met Swagemakers Transport, een intermodaal transportbedrijf onder leiding van Arno Swagemakers en tevens eigenaar van 3MCT. “Tijdens een gesprek met Arno kwam de hoeveelheid congestie op het traject Westdorpe naar Antwerpen ter sprake. De afstand over de weg naar Antwerpen is qua afstand relatief kort, maar de drukte op de weg én in de haven zorgen ervoor dat er lange wachttijden ontstaan.” Werner vervolgt: “Daarnaast is er een tekort aan chauffeurs. Het idee van Arno om onze producten via barge te vervoeren, was voor ons een perfecte oplossing.”

“Een bijkomend voordeel van onze samenwerking is dat 3MCT altijd zorgt voor lege containers op ons terrein. Dit zorgt ervoor dat de aan- en afvoer van onze producten efficiënt verloopt en we onze logistieke processen optimaal kunnen benutten. We hebben vertrouwen in de uitstekende service die Arno Swagemakers en zijn team bieden. Ze nemen ook het initiatief om samen te werken met andere partners om ons intermodaal transport volledig te ontzorgen.” Meer weten over de Schelde Barge Corridor? Zie www.scheldebargecorridor.nl

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Titel

Al toen ik in 2013 werkte voor het programma Impuls Dynamische Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV) merkte ik al hoe belangrijk het is om de regio’s er meer bij te betrekken. Bij Topsector 1 tekenden Zeeland en Brabant als eersten om in een project de mogelijkheden te verkennen voor modal shift en het bundelen van lading. De lessen die daar zijn geleerd zijn verwerkt in Lean and Green barge. Er kwam een paradigma shift op gang. Het ging niet langer alleen over het optimaliseren van lanes maar ook om de rest van de transportvraag. Modal shift moet schaalbaar zijn om een vervoerder ermee zijn brood te laten verdienen. Toen werd duidelijk: we moeten met de verladers aan de slag. Alles wat we doen moet aansluiten bij hun werkwijze en belevingswereld. Vijf jaar geleden toen Joint Corridors Off Road begon tot aan nu zie je dat we de gedachte van het creëren van een ecosysteem steeds verder zijn gaan omarmen. Alle provincies, met een eigen karakter en kleur, zijn erbij betrokken. Daarvoor was een gefragmenteerd landschap. We zijn de regionale verschillen en de bestaande verbindingen gaan omarmen. We zijn de afgelopen vijf jaar als gezamenlijk netwerk aan de slag gegaan en hierin enorm gegroeid. Maar alles staat of valt bij deelname van bedrijven. Zonder bedrijven heeft het programma geen meerwaarde. Achter elke corridor zit dan ook weer een ander verhaal. Onze toegevoegde waarde is dat wij bedrijven helpen met wat er nog meer te halen is, we nemen de drempels weg. Samen maken we meer impact en genereren we meer publiciteit. Covid, supply chain disruptie, reverse modal shift. We hebben er de afgelopen vijf jaar allemaal mee te maken gehad. Er is geen nul meting, maar we zijn blijven werken vanuit de gemeenschappelijke waarde en richten ons op acties om drempels weg te nemen en steeds meer bedrijven te bereiken. Ik verwacht dat de modal shift verder zal toenemen en versnellen. Wij faciliteren alleen maar,  het zijn de bedrijven die het moeten doen.