Er is een meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) om de bereikbaarheid, veiligheid en ruimtelijke inrichting van Nederland te bevorderen. Dat programma voert het Rijk uit samen met de provincies, gemeenten en vervoersregio’s. Net als de mobiliteitsregeling valt Goederenvervoercorridors ook onder het MIRT programma van het Rijk. Wat is de verbinding met het programma Joint Corridors Off-Road?
“Het is nodig om op een afgestemde planmatige manier naar transport corridors te kijken, vandaar het strategisch programma Goederenvervoercorridors, met Topcorridors als handelsnaam. In dit programma gaat het over het beter benutten van bestaande infrastructuur en het efficiënt inzetten van corridors”, zegt Kees Verweij, namens Buck Consultants procesbegeleider van het programma Goederenvervoercorridors.
Er is geld beschikbaar om zaken uit te zoeken gericht op infrastructuur. Waar kan de multimodale infrastructuur worden verbeterd en beter benut. Verweij: “Het gaat dan om relatief kleine investeringen waardoor het makkelijker en aantrekkelijker wordt om (multimodaal) te vervoeren. Denk aan het maken van truckparkings, ligplaatsen voor binnenvaartschepen, het maken van walstroomvoorzieningen of het aanpassen van sluizen. Ook een dekkend netwerk van clean energy hubs, waar trucks waterstof en biodiesel kunnen tanken of elektrisch kunnen laden, horen daarbij.” De provincies Gelderland, Limburg, Noord-Brabant en Zuid-Holland zijn actief betrokken bij het programma vanwege de belangrijkste corridors die daar lopen.
Dwarsverbanden
Er liggen dwarsverbanden met Joint Corridors Off-Road, ook al is het een andere geldstroom. Het Rijk, het ministerie I&W, vier havenbedrijven, zes provincies en de Logistieke Alliantie investeren gezamenlijk in de goederenvervoercorridors. Een gedeelte van het geld komt vanuit de regio’s en de havenbedrijven. De logistieke makelaars/regio managers die ook voor Joint Corridors werken, worden deels gefinancierd vanuit het programma Goederenvervoercorridors.
“Door de verbeteringen die we aanbrengen loop je minder risico als je nieuwe Joint Corridors opstart. Bij een railterminal wordt bijvoorbeeld een extra bovenleiding toegevoegd, zodat treinen effectiever worden afgehandeld”, aldus Verweij.
Joint Corridors is gericht op diensten en zit aan de business kant. Het programma biedt hulp aan het MKB om goederen op deze corridors te zetten. “We zijn complementair aan elkaar. Joint Corridors gaat uit van het initiatief van de bedrijven. De exploitanten zijn zelf aan zet. Wij proberen de corridors te verbeteren en te zorgen dat de infrastructuur aantrekkelijk is om te gebruiken.
Metrokaart
Buck Consultants heeft de kwantitatieve berekeningen gemaakt voor Joint Corridors. Programma manager Jeroen Bolt heeft vervolgens hierover een presentatie gegeven aan het team van Goederenvervoercorridors. En zo is de kruisbestuiving compleet.
Wat Buck Consultants ook heeft gemaakt, zijn verschillende kaarten met daarop genummerd alle Joint Corridors. Dit is om te laten zien dat Joint Corridors gebruik maakt van de goederenvervoercorridors.