Producent van bio-based isolatiemateriaal Isovlas zit in de prototypefase van een nieuwe Joint Corridor tussen Nederland en Tsjechië. Hier zou dan ook branchegenoot Saint-Gobain in participeren. “We zijn er nog niet maar de discovery-fase heeft me al veel nieuwe ideeën gebracht”, vertelt directeur Rogier van Mensvoort.
Isovlas in Oisterwijk heeft de tijd mee. Om energie te besparen willen mensen hun huis isoleren en als dat dan ook nog kan met natuurlijke isolatiematerialen, is dat helemaal duurzaam. Het produceren van isolatiemateriaal uit vlas, dat in een fabriek in Tsjechië plaatsvindt, kost minder energie dan het productieproces van andere isolatiematerialen. Wat echter nog minder duurzaam is, is het transport van het eindproduct naar het dc in Nederland … dit gebeurt nog per vrachtwagen.
Chauffeurstekort
Om ook het transport te verduurzamen besloot Isovlas in te stappen op een mogelijk nieuwe Joint Corridor, tussen Tilburg en Tsjechië. Het DC van Isovlas staat in Hapert en de fabriek in Tsjechië. “De belangrijkste reden om transport van de weg naar het spoor te verplaatsen, is duurzaamheid maar we doen dit ook vanwege de fluctuerende brandstofprijzen en de chauffeurstekorten. We willen niet dat een gebrek aan chauffeurs de groei van ons bedrijf in de weg staat.”
Een gezamenlijke treinverbinding samen met partijen als Saint-Gobain Cultilene, P&O Ferry Masters, BTT en DHL is voor Isovlas erg interessant. “We hebben en er wel eens eerder over gedacht maar we hadden altijd te weinig volume. Ook was er voorheen alleen een treinverbinding tussen Tsjechië en Rotterdam waardoor we richting Hapert nog steeds veel kilometers over de weg moesten maken. Met een Joint Corridor die op de terminal van BTT in Tilburg stopt, is dit probleem opgelost.”
Nuttige discovery-fase
Samen met de andere verladers en vervoerders heeft Isovlas uitgebreid studie gedaan naar de nieuwe Joint Corridor. Dit was een interessante en zeer nuttige discovery, vertelt Van Mensvoort, waarin hij veel nieuwe ideeën heeft opgedaan. Kan hij een voorbeeld geven? “We leveren nu voornamelijk aan bouwgroothandels die onze producten op hun beurt weer aanleveren bij bouwplaatsen. Wij zouden dat laatste ook zelf kunnen doen door containers rechtstreeks vanaf de trein direct naar de bouwlocatie te brengen. Daarmee sla je een schakel over en verlaag je de totale kosten aanzienlijk.”
Klaar voor de transitie
De Joint Corridor tussen Tilburg en Tsjechië zit nu nog in de prototype-fase. “De omstandigheden in het wegtransport zijn momenteel zodanig, dat we de optie per trein financieel nog niet rond kunnen krijgen. Het zou ook beter zijn als er meer partijen aanhaken en we de benuttingsgraad van de lijn kunnen verhogen. Hier wordt vanuit de JCOR hard aan gewerkt. Ondanks dat we nog niet met de runfase zijn begonnen, kijk ik nu al terug op een waardevol traject. We hebben veel geleerd en zijn klaar voor de transitie.