Isovlas ziet kansen in treincorridor Tilburg-Tsjechië  

Producent van bio-based isolatiemateriaal Isovlas zit in de prototypefase van een nieuwe Joint Corridor tussen Nederland en Tsjechië. Hier zou dan ook branchegenoot Saint-Gobain in participeren. “We zijn er nog niet maar de discovery-fase heeft me al veel nieuwe ideeën gebracht”, vertelt directeur Rogier van Mensvoort. 

Isovlas in Oisterwijk heeft de tijd mee. Om energie te besparen willen mensen hun huis isoleren en als dat dan ook nog kan met natuurlijke isolatiematerialen, is dat helemaal duurzaam. Het produceren van isolatiemateriaal uit vlas, dat in een fabriek in Tsjechië plaatsvindt, kost minder energie dan het productieproces van andere isolatiematerialen. Wat echter nog minder duurzaam is, is het transport van het eindproduct naar het dc in Nederland … dit gebeurt nog per vrachtwagen.  

Chauffeurstekort 

Om ook het transport te verduurzamen besloot Isovlas in te stappen op een mogelijk nieuwe Joint Corridor,  tussen Tilburg en Tsjechië. Het DC van Isovlas staat in Hapert en de fabriek in Tsjechië. “De belangrijkste reden om transport van de weg naar het spoor te verplaatsen, is duurzaamheid maar we doen dit ook vanwege de fluctuerende brandstofprijzen en de chauffeurstekorten. We willen niet dat een gebrek aan chauffeurs de groei van ons bedrijf in de weg staat.” 

Een gezamenlijke treinverbinding samen met partijen als Saint-Gobain Cultilene, P&O Ferry Masters, BTT en DHL is voor Isovlas erg interessant. “We hebben en er wel eens eerder over gedacht maar we hadden altijd te weinig volume. Ook was er voorheen alleen een treinverbinding tussen Tsjechië en Rotterdam waardoor we richting Hapert nog steeds veel kilometers over de weg moesten maken. Met een Joint Corridor die op de terminal van BTT in Tilburg stopt, is dit probleem opgelost.”  

Nuttige discovery-fase 

Samen met de andere verladers en vervoerders heeft Isovlas uitgebreid studie gedaan naar de nieuwe Joint Corridor. Dit was een interessante en zeer nuttige discovery, vertelt Van Mensvoort, waarin hij veel nieuwe ideeën heeft opgedaan. Kan hij een voorbeeld geven? “We leveren nu voornamelijk aan bouwgroothandels die onze producten op hun beurt weer aanleveren bij bouwplaatsen. Wij zouden dat laatste ook zelf kunnen doen door containers rechtstreeks vanaf de trein direct naar de bouwlocatie te brengen. Daarmee sla je een schakel over en verlaag je de totale kosten aanzienlijk.” 

Klaar voor de transitie 

De Joint Corridor tussen Tilburg en Tsjechië zit nu nog in de prototype-fase. “De omstandigheden in het wegtransport zijn momenteel zodanig, dat we de optie per trein financieel nog niet rond kunnen krijgen. Het zou ook beter zijn als er meer partijen aanhaken en we de benuttingsgraad van de lijn kunnen verhogen. Hier wordt vanuit de JCOR hard aan gewerkt. Ondanks dat we nog niet met de runfase zijn begonnen, kijk ik nu al terug op een waardevol traject. We hebben veel geleerd en zijn klaar voor de transitie.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Titel

Al toen ik in 2013 werkte voor het programma Impuls Dynamische Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV) merkte ik al hoe belangrijk het is om de regio’s er meer bij te betrekken. Bij Topsector 1 tekenden Zeeland en Brabant als eersten om in een project de mogelijkheden te verkennen voor modal shift en het bundelen van lading. De lessen die daar zijn geleerd zijn verwerkt in Lean and Green barge. Er kwam een paradigma shift op gang. Het ging niet langer alleen over het optimaliseren van lanes maar ook om de rest van de transportvraag. Modal shift moet schaalbaar zijn om een vervoerder ermee zijn brood te laten verdienen. Toen werd duidelijk: we moeten met de verladers aan de slag. Alles wat we doen moet aansluiten bij hun werkwijze en belevingswereld. Vijf jaar geleden toen Joint Corridors Off Road begon tot aan nu zie je dat we de gedachte van het creëren van een ecosysteem steeds verder zijn gaan omarmen. Alle provincies, met een eigen karakter en kleur, zijn erbij betrokken. Daarvoor was een gefragmenteerd landschap. We zijn de regionale verschillen en de bestaande verbindingen gaan omarmen. We zijn de afgelopen vijf jaar als gezamenlijk netwerk aan de slag gegaan en hierin enorm gegroeid. Maar alles staat of valt bij deelname van bedrijven. Zonder bedrijven heeft het programma geen meerwaarde. Achter elke corridor zit dan ook weer een ander verhaal. Onze toegevoegde waarde is dat wij bedrijven helpen met wat er nog meer te halen is, we nemen de drempels weg. Samen maken we meer impact en genereren we meer publiciteit. Covid, supply chain disruptie, reverse modal shift. We hebben er de afgelopen vijf jaar allemaal mee te maken gehad. Er is geen nul meting, maar we zijn blijven werken vanuit de gemeenschappelijke waarde en richten ons op acties om drempels weg te nemen en steeds meer bedrijven te bereiken. Ik verwacht dat de modal shift verder zal toenemen en versnellen. Wij faciliteren alleen maar,  het zijn de bedrijven die het moeten doen.