In de regio Noord Holland en Flevoland, was er een lange adem nodig om tot Joint Corridors te komen. Dat kwam omdat niet iedereen de potentie zag en de samenwerking niet vanzelfsprekend was. Immers er is in deze regio grote diversiteit: industrieclusters, in het Amsterdamse havengebied, Schiphol heeft distributie en luchtvracht, er is sterke agrarische binding in de kop van Noord-Holland en Flevoland. Toch is er vanuit overtuiging dat leefbaarheid en bereikbaarheid gingen knellen door een coalitie van 8 partijen (later 7) de stap voorwaarts gezet. Niet met een gericht doel, maar wel om de eerste stap van de beweging in te zetten.
Het programma Noord West Connect is onderdeel van het landelijk actieprogramma Joint Corridors Off-Road. In deze regionale variant voor de provincies Noord-Holland en Flevoland participeren Connekt, Hogeschool van Amsterdam, Port of Amsterdam, Provincie Flevoland, Provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en Amsterdam Logistics Program
Er is voor de Noord-Hollandse regio een aantal corridors ontwikkeld, waaronder een treinverbinding naar Duisburg en een binnenvaart verbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Deze gaat 20-25 per keer per week naar Rotterdam en 4-6 keer per week naar Antwerpen.
Verbinding Urk
In Flevoland wordt op dit moment wordt er met een ondernemer gekeken naar een uitbreiding van de corridor Agrifood+ Express. Deze corridor is samen met Zeeland en Zuid-Holland opgezet en het nieuwe initiatief heeft als doel om de frequentie van deze corridor te verhogen. .
Daarnaast loopt er een onderzoek naar containerbinnenvaart over de Zaan. De bedrijven Cargill, Tate & Lyle, Lassie, Forbo en Olam zoeken naar oplossing om gereed product vanaf het water af te voeren. Het vaarschema lijkt uitvoerbaar. Er wordt nu gekeken welke investeringen en aanpassing aan de infrastructuur nodig zijn, om te kunnen bepalen of het plan realistisch is.
Sceptisch
Na aanvankelijke terughoudendheid, zijn de deelnemende partijen ervan overtuigd geraakt dat er meer energie moet naar het aantrekkelijk maken van transport over het water. De regio kan zich met de aanstaande extra woningen niet permitteren om te wachten totdat alles vastloopt. De leefbaarheid en bereikbaarheidsvragen nemen alleen maar toe. Noord West Connect gaat de komende twee jaar met verdubbelde bezetting door. Samenwerken en voorwaarden verbeteren zijn speerpunten voor de komende periode. Sjoerdsma: “We proberen kansen te creëren, praten met gemeentes en met bedrijven die nieuwsgierig zijn, er nog niet over nagedacht hebben, of die sceptisch zijn. We kijken naar de verschillende belangen en motiveren om naar de kansen te kijken. Wat kan wel? Het is belangrijk om communities te creëren en te helpen de kip-ei situatie te doorbreken, overheden hebben daarbij de gelegenheid om goede voorwaarden te scheppen, naast het treffen van regulerende maatregelen”
Een individuele verlader zal niet zo snel kiezen voor spoorvervoer of binnenvaart. Noord West Connect helpt met het inzichtelijk maken van bestaande of potentiële verbindingen, die ervoor zorgen dat het transport niet meer over de ring Amsterdam hoeft, of dwars door de randstad naar de Maasvlakte bij Rotterdam. Bundelen van lading via terminals is daarbij het sleutelwoord. “Dat denken ontwikkelt zich in deze regio”, zegt Sjoerdsma. “We proberen om een businesscase die voor een individuele ondernemer niet sluitend is, toch positief te maken door er andere ondernemers in te betrekken. Met voldoende volume kunnen de kosten beter gedragen worden. De makkelijke en logische gevallen zijn meestal door de bedrijven in het verleden al opgepakt. De voorbeelden dat het kan zijn er voldoende en het kan voor de meeste bedrijven ook uit, zeker als ook naar neveneffecten gekeken wordt. De drijfveer van een bedrijf is bepalend of iets wel of niet gaat gebeuren.”