Wat begon met het door de provincie investeren in de kade bij Bergambacht resulteert in een florerende Joint Corridor, de Groen Hart corridor. Met 350 meter kade en 5 meter diepgang staat niets meer in de weg om tot vijf afvaarten per week van en naar de Maasvlakte uit te voeren.
Containers overslaan bij Overslag Terminal Bergambacht (OTB) wordt mogelijk gemaakt door barge operators Danser Group en European GatewayServices (EGS). De transportbedrijven Stubbe, Zijderlaan, Koolwijk Polsbroek en Geodis maken dankbaar gebruik van OTB om containervrachten te vervoeren over water. Het aantal vrachtwagenbewegingen in de regio neemt hierdoor af. Met wekelijks 5 afvaarten levert dat een besparing op van 7.000 ton CO2 en 3,5 miljoen wegkilometers. Vrachtwagens maken minder gebruik van het omliggend wegennet waardoor de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van de regio verbeterd wordt, hetgeen belangrijk is voor de provincie Zuid-Holland. De provincie Zuid-Holland is vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van deze terminal. Harm Zijderlaan, operations manager bij OTB, is positief over de inzet van de Provincie Zuid-Holland. “We zijn al 13 jaar bezig met de ontwikkeling van onze containerterminal en zonder bijdrage van de provincie Zuid-Holland was dat ons niet gelukt”
Voordelen
Door bundeling wordt het interessanter om over te stappen naar vervoer over water. Daarbij moet niet alleen naar het tarief worden gekeken, maar ook naar inzet van personeel, duurzaamheid, bereikbaarheid en extra opslagcapaciteit. Dat meewegende zijn er meer voordelen te behalen voor de supply chain.
“De kracht van deze joint corridor is dat het kansen biedt om onze transporten efficiënter, kosteneffectief en duurzamer te maken. En dit kunnen we alleen bereiken als wij dit samen doen,” aldus Michel Kemp van Stubbe. Mark van Elsacker, Geodis: “Wij gebruiken de terminal ook als tijdelijke opslaglocatie voordat de containers daadwerkelijk aan boord gaan van een Shortsea schip naar de UK”.
Ook de voor de familietransportbedrijven zoals Zijderlaan Stolwijk en Koolwijk zitten er voordelen aan om goederen via de binnenvaart te vervoeren. Zo geeft Piet Koolwijk aan dat dat deze verbinding het mogelijk maakt om hun materieel en chauffeurs efficiënter in te zetten. “De chauffeurs hoeven nu niet meer naar de Maasvlakte maar rijden een veel kortere afstand naar OTB. Dat geeft ons flexibiliteit en meer betrouwbaarheid voor onze klanten”. Leo Lokker van Zijderlaan voegt daaraan toe: “Steeds vaker vragen klanten om groen vervoer en daar past deze bargeverbinding uitstekend in”.