Fase 1: Discover
In deze fase worden geïnteresseerde verladers en vervoerders uit één regio met elkaar in contact gebracht om te kijken of er een match voor een transportroute is. Tijdens zogenaamde instapevents worden door vervoerders en terminal-operators de mogelijkheden van een gezamenlijke corridor gedeeld en geven verladers aan hoeveel volume ze over een route transporteren. Omdat verladers vaak in een typische wegtransport-modus zitten, is de discover-fase ook bedoeld om een ‘mindshift’ tot stand te brengen. Vooral MKB-bedrijven hebben vaak het idee dat ze ver afstaan van multimodaal transport en denken dat het voor hen niet haalbaar is.
Intentie-overeenkomst
Als er tijdens de discoveryfase een matchmaking heeft plaatsgevonden en bedrijven openstaan voor samenwerking, tekenen deze een intentie-overeenkomst. Dit is een door de Topsector Logistiek ontwikkeld document dat is bedoeld om deelnemers een juridische basis te bieden waarop ze veilig en vertrouwelijk met elkaar kunnen communiceren. Er staat bijvoorbeeld in dat bedrijven tijdens de prototype-fase op ieder gewenst moment uit elkaar kunnen gaan, zonder dat ze aansprakelijk worden gesteld voor eventueel door de ander gemaakte kosten. Ook worden de kernwaarden van de Joint Corridors geborgd zoals het feit dat de samenwerking nooit exclusief mag zijn en dat bedrijven openstaan voor andere bedrijven om aan te sluiten.
Fase 2: Prototype
Om te testen of de samenwerking kans van slagen heeft, wordt in deze fase een concrete pilot gestart. Bedrijven gaan samen met vervoerders en terminaloperators een binnenvaart- of treinverbinding opzetten waarover ze op proef een deel van hun goederen gaan transporteren. Vanuit de vervoerderskant wordt een hoofdaannemer benoemd en verladers leveren de noodzakelijke data aan waarmee een eerste rij/vaar-schema wordt opgesteld. Tijdens het transport zelf wordt er goed gekeken hoe alles loopt. Stakeholders verzamelen data over doorlooptijden, betrouwbaarheid, doorlooptijd, kosten, kortom alle data die nodig zijn om de go/no go-beslissing te maken.
Samenwerkingsovereenkomst
Als de prototypefase succesvol is verlopen en deelnemers zijn enthousiast over de resultaten, is het tijd om de nieuwe Joint Corridor officieel te bekrachtigen. Verladers en vervoerders sluiten hiervoor meestal eerst een vervoersovereenkomst waarin ook prijsafspraken worden gemaakt. Deze afspraken zijn vertrouwelijk en vallen nadrukkelijk buiten de ‘bemoeienis’ van de JCOR-programma-uitvoerders. Dit geldt niet voor de ‘de samenwerkingsovereenkomst’. Dit is een officieel document waarin globaal de afspraken worden bekrachtigd en waarin nadrukkelijk geen informatie over prijzen is opgenomen. Hun rol is faciliteren. Het tekenen van de overeenkomst is vooral een feestelijk moment waaraan via allerlei mediakanalen de nodige aandacht wordt gegeven.
Fase 3: Run
Tijdens de runfase is de corridor volledig operationeel. De deelnemers profiteren van de nieuwe transportdienst die nu onderdeel is geworden van hun reguliere bedrijfsproces. De initiële ontwikkelfase is hiermee afgerond maar het is geenszins het einde van het JCOR-programma. Het is nu zaak om de corridor te laten groeien en uit te bouwen met nieuwe verladers. Om deze te werven wordt er continu aandacht aan de Joint Corridor besteed en wordt deze opgenomen in het portfolio van Joint Corridors.