Joint Systems is een open samenwerkingsverband van Nederlandse technologiebedrijven die oplossingen bieden om de overstap naar multimodaal transport binnen het JCOR-programma zo soepel mogelijk te laten verlopen. Bij het boeken, monitoren en afhandelen van multimodale transportzendingen zijn altijd meerdere IT-systemen van verschillende leveranciers betrokken, die perfect met elkaar moeten communiceren. Om niet bij iedere Joint Corridor opnieuw dezelfde interfaces te hoeven bouwen, hebben de partijen achter Joint Systems hun oplossing al ‘voor-geïntegreerd’ en zo op elkaar ingesteld dat ze maximaal aansluiten op de behoefte van verladers, overslagterminals en vervoerders.
Dit gaat dan om zaken als:
- het digitaal boeken van transportorders
- het realtime volgen van de orderstatus
- het digitaal aanmelden en automatisch identificeren van containers
- het uitwisselen van transportdocumenten tussen ketenpartners
- het juridisch overdragen van lading tussen verladers en vervoerders
- het correct afhandelen en factureren
- het meten en rapporteren van CO2-impact van orders
Dit alles moet verladers zo min mogelijk tijd en moeite kosten. De (vermeende) administratieve rompslomp die vooral MKB-bedrijven nog associëren met multimodaal transport is een barrière die door Joint Systems als eerste wordt weggenomen, maar de lat ligt hoger. Het doel van Joint Systems is om continu te blijven innoveren en met een toekomstbestendig IT-fundament multimodaal transport nóg efficiënter te maken. Allen door het verhogen van de productiviteit en in te spelen op schaarste in personeel, is het mogelijk de modal shift te versnellen en structureel te laten groeien. Het consortium bestaat nu uit vijf partijen maar staat nadrukkelijk open voor technologieleveranciers die hier iets aan kunnen toevoegen.
De ontstaansgeschiedenis van Joint Systems
De oerknal van Joint Systems vond plaats in 2019 toen deelnemers van de treincorridor Tilburg-Rezpin een oplossing zochten voor de administratieve overdracht van transportdocumenten. Het beheren en versturen van vrachtdocumenten kostten verladers en vervoerders veel tijd, dus werd eCMR-leverancier Collect + Go gevraagd hier een oplossing voor te bedenken. Door het sneller beschikbaar maken van data en de introductie van een digitale vrachtbrief die zowel voor transport over de weg als over het spoor kan worden gebruikt, werd een doorlooptijdreductie van 20% gerealiseerd.
“Door de aard van de oplossing die wij leveren, waren wij binnen dit project de verbindende schakel maar er waren veel meer partijen bij betrokken”, vertelt CEO Hans Togtema van Collect + Go. Er werd een koppeling met het TMS van terminaloperator BTT gemaakt, er werd een integratie ontwikkeld met de CargoCard waarmee chauffeurs zich digitaal kunnen aan- en afmelden, er werd een camerasysteem voor automatische identificatie van containers geïnstalleerd; kortom allemaal systemen waar verschillende IT-partijen bij werden gehaald.
Tijdens het jaarevent van de Logistics Community Brabant in 2019 werd de samenwerking officieel gelanceerd, toen nog onder de naam ‘e-Joint Corridor’. Later tijdens het JCOR-project haakten de andere technologiebedrijven aan omdat ze allen inzagen dat samenwerking veel voordelen zou bieden. Het zou toekomstige Joint Corridors veel ontwikkelkosten en -doorlooptijd kunnen besparen. Ook ontstond het idee een gezamenlijke roadmap te gaan ontwikkelen met nieuwe functionaliteiten waar alle multimodale transportroutes hun voordeel mee kunnen doen.
In 2022 presenteert het collectief zich voor het eerst als Joint Systems, tijdens de beurs ICT & Logistiek in Utrecht. Hier werden ook de nieuw ontwikkelde functionaliteiten gelanceerd zoals ‘Corridor Booking’ en ‘fast eCMR’, oplossingen die inmiddels al bij diverse corridors worden ingezet.
Joint Systems nu en in de toekomst
Voor de doorontwikkeling van het Joint Systems-platform is het belangrijk om in nauw contact met de markt te blijven. Vanuit de JCOR-organisatie worden daarom regelmatig bijeenkomsten georganiseerd waarin deelnemende verladers, vervoerders en terminals hun ervaringen delen met hun huidige IT-systemen en aangeven waar ze mee worstelen. De meetings hebben als doel in kaart te brengen waar de behoefte ligt en welke eventuele nieuwe systeemontwikkelingen het meeste kans van slagen hebben en het meest rendement opleveren.
In 2023 hebben de eerste bijeenkomsten plaatsgevonden. Deze hebben er tot nu toe in geresulteerd dat er zes pilots zijn benoemd. Deze worden momenteel vertaald in een uitvoeringsplan met concrete acties die tot een succesvolle uitvoering in de praktijk moeten leiden. Het resultaat van deze pilots moet zijn dat de voorgeintegreerde systemen tot een nog hogere systeemefficiency leiden voor het boeken, verwerken en volgen van de transportstromen.
De Joint Systems community
Het samenwerkingsverband Joint Systems bestaat momenteel uit vijf partijen, die intensief samenwerken met de JCOR-community. Wat doen ze precies en hoe kijken ze aan tegen het Joint Systems-project?
Jan Sekeris
oprichter/eigenaar van Modality Software Solutions
Modality
Modality levert transport management software voor multimodale vervoerders zoals binnenvaartrederijen, railvervoerders en terminaloperators. Deze gebruiken de software voor hun orderbeheer, planning, executie en facturatie. Voor het uitwisselen van data worden er tijdens de implementatie koppelingen gerealiseerd met externe systemen, van bijvoorbeeld klanten, zeeterminals of de douane.
“Wij richten ons op de vervoerders en de terminals, dus met de verladers hebben we geen direct contact. Toch hebben die ook baat van onze systemen omdat het voor hen gemakkelijker wordt om transport uit te laten voeren. Vooral MKB-bedrijven hebben vaak een verkeerd beeld van multimodaal transport. Ze denken dat het ingewikkeld is, en duur. Binnen Joint Systems moeten we daarom goed kijken waar de behoefte ligt en vooral met oplossingen komen die laagdrempelig. Als we complexe oplossingen ontwikkelen, gaan bedrijven die toch niet gebruiken.”
Jan Sekeris, oprichter/eigenaar van Modality Software Solutions
Frank Hermans
oprichter en CEO van InnoTractor
InnoTractor
Innotractor biedt oplossingen voor het managen van fysieke goederenstromen door middel van sensors, IoT en het aan elkaar koppelen van systemen. Hierdoor krijgen bedrijven meer grip op hun transport en kunnen doorlooptijden worden verkort. Een belangrijk speerpunt van het bedrijf is het standaardiseren van dataformaten en uitwisselingsprotocollen waarvoor het onder andere participeert in het landelijke Basis Data Infrastructuur (BDI)-project.
“Er gebeurt al veel in multimodaal transport maar er moet nog veel meer gebeuren. Het frappante is dat de meeste data vaak al wel ergens in een database zijn opgeslagen maar dat ze voor de communicatie met andere bedrijven in Excel worden gezet of telefonisch worden doorgegeven. Waar Joint Corridors behoefte aan hebben zijn systemen die compatibel zijn met elkaar en die via de cloud in contact staat met elkaar. Dat is één van de dingen waar Joint Systems in voorziet en waar wij erg enthousiast over zijn.”
Frank Hermans, oprichter en CEO van InnoTractor
Hans Togtema
oprichter en CEO van Collect + Go
Collect + Go
Collect + Go biedt oplossingen voor de digitale vrachtbrief waarmee verladers en vervoerders niet langer handmatig of per mail transportdocumenten hoeven uit te wisselen. Chauffeurs worden uitgerust met werkprocessen waarmee leveringen digitaal (en veilig) worden geregistreerd en direct voor iedereen inzichtelijk zijn.
“Ik ben positief over de samenwerking binnen Joint Systems omdat je tot oplossingen komt die je als individueel bedrijf niet kunt bedenken. Ik denk dat we momenteel zo’n driekwart van de functionaliteit die nodig is voor Joint Corridors hebben afgedekt, dus er moet veel gebeuren. Wat dan bijvoorbeeld? Het moet nog een stuk makkelijker worden om exportzendingen beschikbaar te maken. En ook de systeemintegratie met de Rotterdamse haven moet beter.”
Hans Togtema, oprichter en CEO van Collect + Go
Joris Tenhagen
managing director bij Pharox
Pharox
Pharox helpt verspilling in logistieke ketens te voorkomen door slim gebruik van data. Behalve de technologie voor het verzamelen van realtime data, zoals sensors en slimme verpakkingen, levert het ook apps om deze data te benutten. Denk aan het dynamisch berekenen van ETA’s, het digitaal aan- of afmelden op terminals en het automatiseren van inbound/outbound-processen in een magazijn. De oplossingen van Pharox worden ook gebruikt om te monitoren dat kwetsbare goederen veilig en in de juiste condities worden vervoerd.
“Door de samenwerking in Joint Systems voorkomen we dat klanten in de multimodale sector allemaal hun eigen IT-landschap gaan bouwen. Ook dat is een vorm van verspilling. Het feit dat wij als technologiebedrijven elkaar al kennen, scheelt veel tijd. We kunnen snel schakelen. Een ander voordeel voor terminals en vervoerders is dat ze niet met allemaal verschillende partijen hebben te maken. De klant kiest de configuratie van oplossingen die hij nodig heeft en wij zorgen ervoor dat het allemaal netjes met elkaar samenwerkt.”
Joris Tenhagen, managing director bij Pharox
Sander Maas
CEO van Sentors
Sentors
Sentors is specialist in beeldherkenningstoepassingen binnen de logistiek. Het gebruikt Optical Character Recognition (OCR)-technieken voor het automatisch herkennen van vrachtwagens of het identificeren van containers op een trein of schip. Door te koppelen met een planningssysteem weet het systeem direct om welke order het gaat. Dit bespaart de kosten van het handmatig intikken van gegevens, de informatie is sneller beschikbaar en er komt beeldmateriaal beschikbaar van alle containers.
“Onze oplossingen worden gebruikt op plekken waar veel containers komen, zoals bij terminals en verladers. Onze systemen bevinden zich vrijwel altijd op het eigen terrein van de klanten. Met de samenwerking binnen Joint Systems zijn we gaan kijken hoe je over de keten heen kunt automatiseren. Tijdens de bijeenkomsten vertellen terminaloperators en vervoerders waar ze tegenaan lopen en ga je als consortium nieuwe verbindingen leggen. Dit leidt tot oplossingen waar alle betrokkenen van kunnen profiteren: minder handmatig werk, minder fouten en het transparant vastleggen van schades.”
Sander Maas, CEO van Sentors