Het netwerk van corridors wat in de provincie Gelderland is opgezet de afgelopen jaren trekt verladers aan. Via Logistics Valley Rivierenland is er een enorm bereik van verladers. “Toch hebben we ook de KVK lijst erbij gehaald op actief te bellen en te kijken of we iedereen binnen Rivierenland te pakken hadden. Het is de gecombineerde aanpak die werkt”, aldus Hendrik Jan van Engelen die tot voor kort samen met Eric Oomen de regio Gelderland bestierde.
Toen we in 2020 begonnen was er een enorme congestie overal, ook bij de inland- en achterland terminals, zo vertelt Van Engelen. “Dat was een lastige periode. Het vormde en zware tijd voor verladers. De operationele druk bij de inlandterminals was enorm hoog. Je merkte dat er niet de ruimte was om conceptueel na te denken.”
Stevige groei modal shift
Na corona kwam de productie weer flink op gang. Het containertekort zorgde er echter voor dat veel seizoensartikelen te laat binnen kwamen. “De voorraden worden nu opgemaakt, er wordt minder besteld uit China, dat geeft de keten wat rust. Toch verwacht ik straks nog een stevige groei van de modal shift. Vooral vanwege de modal shift regeling. Met de uitbreiding van Maasvlakte 2 verwacht ik dat in het achterland gaan verdubbelen.”
Met de Joint Corridors kun je de groei, volgens Van Engelen zien aankomen. “Je kunt tijdig schakelen met extra capaciteit, ook de overslagcapaciteit op de terminals zelf. Je ziet dat de huidige uitbreiden of nieuwe erbij creëren. Als je kijkt naar de vloot, naar de schepen, dan zit daar wel ruimte maar wordt het wel krap. Een investering in een schip is voor 30 jaar. Het moet duidelijk zijn waarin je moet investeren, welke eigenschappen een schip moet hebben. Het is best een complexe puzzel, maar als je Joint Corridors goed begrijpt dan kun je de dialoog tussen verladers en vervoerders opstarten en op de juiste manier investeren in plannen.
Joint Corridors op de kaart
Van Engelen is trots op de het feit dat in Gelderland 3 terminals met Joint Corridors op de kaart zijn gezet, waaronder de Tiel corridor. “Een mooi fundament om verder te bouwen”, aldus Van Engelen die eerder dit jaar het regio manager schap aan de wilgen hing. Eric Oomen neemt het stokje over.
Als de terminals de ruimte hebben of krijgen, kunnen ze aan de slag. Alleen de voorzieningen in de binnenhavens, daarvoor zijn de gemeentes aan zet. Denk aan de eisen voor bruggen, geluidsnormen, beschikbare grond en bestemmingsplannen. En wat betekent het fysiek als je meer schepen krijgt? “Niet iedereen wil een schip voor de kant. De haven exploitatie moet zodanig zijn dat de binnenvaart optimaal wordt gefaciliteerd. Je zult het samen moeten doen en soms moeilijke beslissingen moeten nemen.”