Ondernemers weten elkaar niet te vinden.
Door onze regionale aanpak zien we dat steeds meer bedrijven elkaar weten te vinden. Steeds meer transport- en logistieke ondernemers staan ervoor openstaan, gedreven door duurzaamheidsdoelstelling of beschikbaarheid van chauffeurs en materieel. De drempel om over te stappen op intermodaal vervoer wordt de laatste jaren lager
Mag ik dit wel doen, is het juridisch veilig
Er is een juridisch kader ontwikkeld, waarin de spelregels opgenomen zijn en er worden samenwerkingsovereenkomsten getekend. Hierin staat beschreven onder welke voorwaarden we samenwerken dat het een open en toegankelijke verbinding is voor meerder partijen.
Papierwerk staat opschaling in de weg
Digitalisering is een belangrijk punt om informatie uitwisseling te optimaliseren. Daarbij gaat het om informatie omtrent vrachtboeking, vrachtverwerking en vrachtmonitoring. Binnen het project Joint Systems worden hiervoor nieuwe concepten ontwikkeld.
Steeds meer dienstverleners bieden interessante oplossingen aan die goed kunnen concurreren met wegvervoer. Communicatie, berichtuitwisseling en track&trace worden in toenemende mate geautomatiseerd, waardoor het voor verladers aantrekkelijk wordt om niet standaard maar alles over de weg te laten gaan.
Mogelijkheden van modal shift zijn niet bekend
Door zoveel mogelijk over de kansen en mogelijkheden te spreken en publiceren werkt het programma aan het vergroten van de bewustwording. Denk hierbij aan het verfilmen van de modal shift oplossing, te presenteren op landelijk en regionale bijeenkomsten en het verkondigen van de goede voorbeelden via social media en de website.
Er zijn te veel programma’s, elk week een andere adviseur
De focus van het programma is om een regionale invulling te geven aan de landelijke doelstellingen. Dit doen we door juist aan te sluiten bij regionale programma en initiatieven en continue de samenwerking op te zoeken.
Duurzaamheid is belangrijk, maar hoe zit het met de business
Naast focus op de maatschappelijke doelen bereikbaarheid en mobiliteit, wordt er nadrukkelijk ook aandacht gegeven aan de bedrijfseconomische doelen: beschikbaarheid en schaalbaarheid. Samen vormen deze vier doelen een vliegwiel om multimodaal transport te laten groeien. Bedrijven doen dit heel gericht door samen te werken op de Joint Corridors; een verbinding tussen twee of meer terminals waar goederen multimodaal vervoerd worden.
Ik heb geen tijd en mensen om dit te doen
Door de inzet van gedreven studenten logistiek en supply chain van Nederlandse hogescholen en universiteiten kunnen bedrijven gebruik maken van de kennis en kunde van deze studenten. Deze studenten worden gestructureerd betrokken bij de uitvoering van het landelijke programma Joint Corridors Off-Road van de Topsector Logistiek. Studenten worden als ‘Off-RoadRunners’ bij vooruitstrevende bedrijven ingezet op actieonderzoek naar de gezamenlijke (door)ontwikkeling van multimodale transportcorridors naast de weg: Joint Corridors Off-Road. Off-RoadRunners zijn meestal 4e jaars HBO studenten verbonden aan hogescholen. Het programma Joint Corridors Off-road zorgt hiermee voor de verbinding met het onderwijs. De nieuwe generatie logistiek managers kent en benut daardoor de Off-Road mogelijkheden.
Modal shift en synchromodaal transport is veel te technisch
De ervaring leert dat het over daadwerkelijk verplaatsen van een transport van weg naar water of spoor niet zo heel veel anders is dan het boeken van een transport met een vrachtwagen. Uiteindelijk zijn de operationele gegevens aan elkaar gelijk.
Elke regio ontwikkelt haar eigen tools, kan dit niet efficiënter.
Het landelijk programma stelt tools beschikbaar die in de regio gebruikt kunnen worden. Denk daarbij aan publiciteit, marketing, juridische veiligheid, matchmaking, berekeningen omtrent CO2 besparing en wegkilometer besparing en de coördinatie tussen de regio maakt het mogelijk dat niet elke regio zijn eigen aanpak kiest. Wel is natuurlijk van belang dan de ondernemers in de regio elkaars taal goed spreken en dat ze elkaar daarop weten te vinden.