Groene en betrouwbare binnenvaart tussen Westdorpe en Antwerpen
Al jaren worden containerstromen tussen Westdorpe en Antwerpen gebundeld en per binnenvaart verscheept. Deze samenwerking tussen verladers, vervoerders en terminals is in 2023 geformaliseerd in deSchelde Barge Corridoren officieel toegevoegd aan het landelijke programmaJoint Corridors Off-Road. Hierdoor kan de verbinding verder geoptimaliseerd en opgeschaald worden.Kennis en ervaring worden gedeeld om deze verbinding nog sterker in de markt te zetten.“We streven ernaarom100.000 TEU per jaar te verplaatsen van weg naar water, daarmee wordt ruim 3400 ton CO2 en 2,4 miljoen wegkilometers bespaard”, aldus Remco de Rijke, regio manager Zeeland.
De Schelde Barge Corridor heeft betrekking op de regio Zeeuws-Vlaanderen en de scheepvaart verbinding met de haven van Antwerpen. Meerdere keren per week worden er via 3MCT en Danser Group barges gepland die volgens een vast schema varen. Bedrijven in de regio werken samen om de stroom van containers te bundelen. Hierdoor kunnen grote volumes containers worden verplaatst via binnenlandse wateren.
Korte afstand
Ondanks de korte afstand naar Antwerpen kan deze route over water concurreren met het wegvervoer. Een van de initiatiefnemers van deze samenwerking, Arno Swagemakers van Tri-Modal Containerterminal Terneuzen (3MCT) legt uit: “Als er via de weg 40 containers naar Antwerpen moeten dan heb je 20 vrachtwagens nodig die heen en weer moeten rijden. Hierbij loop je niet alleen meer risico op congestie en wachttijden onderweg, maar het leidt ook tot wachtkosten omdat de trucks onregelmatig binnenkomen bij de verlader. Het verschil maak je als verlader dus onder andere door de interne processen te optimaliseren. “Het is moeilijk om verladers hiervan te overtuigen, maar klanten die de overstap naar binnenvaart gemaakt hebben zijn snel om, er komt meer rust in de keten en het biedt een gevoel van controle.”
Voordelen binnenvaart
Marc Berlijn van Den Hartogh Logistics kan dit bevestigen: “Wij kunnen onze chauffeurs nu efficiënter inzetten omdat we wachttijden kunnen vermijden die op de wegen en op de terminals ontstaan. Voorheen keken we alleen sporadisch naar binnenvaart opties, maar nu wordt de optie per binnenvaart bij elke aanvraag overwogen.” Binnenvaart komt niet alleen de efficiënte en interne processen ten goede, maar transport via barge is ook een antwoord op de duurzaamheidsdoelen die gesteld worden voor bedrijven in de sector. “Den Hartogh wil en moet verduurzamen en dat doen we op grote en kleine trajecten. Voorheen keken we alleen sporadisch naar binnenvaart opties, maar nu wordt de optie per binnenvaart bij elke aanvraag overwogen.”